Lilypie Kids Birthday tickers

zaterdag, augustus 25, 2007

Volle adoptie

Nu alle papperassen min of meer rond zijn willen wij starten met de volgende stap in onze procedure. De omzetting van de gewone adoptie (waarbij Beluy enkel familiale banden heeft met zijn adoptiemama en papa) naar volle adoptie waarbij de familiale banden hier worden uitgebreid en die met zijn herkomstland worden doorgesneden. Wij waren eerst niet zeker of wij dit wel zouden doen, maar vermits er geen familie van hem gekend is in Ethiopië en de kans zeer klein is dat er ooit iemand zou opduiken zien wij geen reden om deze omzetting niet te doen.

En ja hoor! Kafka is alweer om de hoek verschenen! Hoe is het toch mogelijk!!! Van Ray of Hope kreeg ik een document met meer uitleg en de stappen die wij moeten ondernemen.
De eerste stap (volgens het document van ROH) is een voogd aanstellen. Dit is een procedure die moet worden opgestart voor het vredegerecht. Dit is op zich ook noodzakelijk moesten wij het enkel op gewone adoptie houden. Beluy wordt immers officieel terug wees moest er met ons iets gebeuren. Dus zo ver geen probleem.... 't is te zeggen tot ik naar het vredegerecht bel. Daar horen ze het letterlijk in Keulen donderen. Ze stellen mij daar de meest onozele vragen en weten hoegenaamd niet wat ze met mij moeten aanvangen. Ze raden mij aan om na 4 september eens terug te bellen, dan is de hoofdgriffier uit verlof en die weet het 'misschien' wel. Allé jongens, waar zijn wij hier mee bezig zeg!!!
Een beetje later telefoon richting jeugdrechtbank. Daar weten ze ook niet precies hoe het moet. Ja, dat komt niet zoveel voor hé madam. Wij zullen het eens uitzoeken.

Ik begrijp echt niet hoe het komt dat er in heel de adoptieprocedure zoveel verwarring en onduidelijkheid moet zijn. Het gaat hier ten slotte toch om kinderen hé! Ja ik zit alweer op mijn paard hoor! Grrrr. Ik had mij er natuurlijk aan kunnen verwachten en om heel eerlijk te zijn ben ik ook niet echt verbaasd. Als je ziet wat voor Kafkaiaanse toestanden wij al hebben moeten doorworstelen zou het onvoorstelbaar geweest zijn moest het plots vlot gaan!

Zelfde verhaal gisteren bij het kinderbijslagvonds. Om onze adoptie-premie te krijgen (is gelijk aan geboorte-premie) moet er een adoptie-akte worden toegevoegd. Ik bel naar het fonds met de vraag wat zij daar precies onder verstaan. Is dat het vonnis, het contract, de erkenning in België, nog iets anders? Die man weet het zelf niet!! "Ja mevrouw, dat komt niet zoveel voor hé! Weet je wat, stuur gewoon alle documenten die je hebt op, waarschijnlijk zal het juiste er dan wel tussenzitten!"

Is er dan niemand die weet hoe het allemaal precies in elkaar zit? Is er dan nergens een transparante tekst waarin alles beschreven wordt? Als ik zie hoeveel kinderen er jaarlijks geadopteerd worden is dit toch echt wel een beetje erover, niet?!

Ik ga mij er weer maar eens overzetten en hoop dat ik binnenkort van ergens antwoord krijg en dat wij dit allemaal zo correct mogelijk kunnen laten verlopen. 't Schijnt dat het gaat zomeren dit weekend dus toch weer iets om naar uit te kijken. En Beluy, de schat, is vandaag alweer 7 maand oud. Ik kijk enorm uit naar de BBQ van One-Earth straks. Ik sta te popelen om een paar 'medereizigers' op deze adoptiereis opnieuw te ontmoeten. Ik houd jullie nog op de hoogte!

2 opmerkingen:

Alain en Ilse zei

misschien kan dit helpen. voor de adoptiepremie voegden wij een copie vh vonnis, de court decision (eth) en het contract of adoption toe. Niet vergeten langs de bank te gaan voor dat gedoe van het rekeningnummer.

Als je denkt aan ouderschapsverlof dan stuurden wij "afschrift van de geboorteakte" en "het bewijs van registratie buitenlandse adoptie door de FOJ". Wij kennen kafka ook .
Veel succes.
Vragen ? Laat maar weten.
Alain

Anoniem zei

Nathalie en Joris
jullie kennen ons niet, maar wij hebben ook geadopteerd (4 jaar geleden, Kazachstan). Ook veel Kafka-toestanden meegemaakt (nu bij 2de adoptie trouwens ook !) maar de afhandeling van onze eerste adoptie is toch heel vlot verlopen. In Kazachstan gaat het wel meteen om volle adoptie maar ook ivm de adoptiepremie hebben wij geen problemen ondervonden. Misschien even contact nemen met de hoofdzetel van jullie ziekenfonds, daar zouden ze toch op de hoogte moeten zijn.
Nog veel sukses en keep cool ...
Jullie zoon is bij jullie, dat is het belangrijkste !
Heidje en Stefan en Mikiël

Onze Procedure

  • 21-03-'08: Positief vonnis volle adoptie
  • 07-03-'08: Goedkeuring Volle Adoptie op de jeugdrechtbank van Gent
  • 07-02-'08: Gerechtelijk onderzoek
  • 25-01-'08: Verschijning voor de jeugdrechter om de 'Volle Adoptie'-aanvraag te bevestigen - Tussentijdse Evaluatie ROH - Beluy viert zijn 1ste verjaardag
  • 05-11-'07: Opstart procedure 'Omzetting Gewone naar Volle Adoptie'
  • 18-10-'07: Tussentijdse Evaluatie ROH
  • 07-10-'07: Welkomstfeest
  • 15-07-'07: Beluy ingeschreven in de bevolkingsdienst
  • 14-07-'07: Thuiskomst met ons zoontje
  • 07-07-'07: Ontmoeting met onze zoon Beluy
  • 06-07-'07: Vertrek naar Addis Abeba
  • 14-06-'07: Reisvoorbereiding bij Ray of Hope
  • 11-06-'07: De adoptie van Beluy wordt bevestigd door de rechtbank van Addis Abeba
  • 06-03-'07: Ondertekenen Aanvaardingsformulier
  • 28-02-'07: Toewijzing Beluy (25-01-2007)
  • 15-02-'07: Voorbereidings-avond bij Ray of Hope
  • 08-01-'07: Dossier vertrokken naar Ethiopië
  • 14-09-'06: Ons dossier ingediend bij Ray of Hope
  • 11-08-'06: Intake-gesprek bij Ray of Hope
  • 10-08-'06: Ontvangst geschiktheidsvonnis
  • 08-07-'06: Getrouwd
  • 30-06-'06: 2de verschijning voor de jeugdrechter
  • 18-06-'06: Gerechtelijk Onderzoek
  • 09-06-'06: Inzage dossier op de jeugdrechtbank
  • 24-04-'06: Einde Maatschappelijk Onderzoek
  • 20-03-'06: Start Maatschappelijk Onderzoek
  • 13-01-'06: 1ste verschijning voor de jeugdrechter
  • 17-11-'05: Op de rol bij de jeugdrechtbank
  • 20-10-'05: Ontvangst Attest van voorbereiding
  • 17-10-'05: Ondertekening Samenlevingscontract
  • 15-09-'05: Start cursus Triobla
  • 10-05-'05: Indiening aanvraag bij Kind en Gezin